fredag 27 mars 2015

Destination Vasa

Jag brukar ju göra ett (eller flera) inlägg efter varje resa. Såklart måste jag ju skriva ett resereportaget om Vasa också!

Boende:
Jag kan starkt rekommendera hotell Familjen. Dom har ett inspirerande gästrum, fungerar också som pysselrum. Man har även fri tillgång till dom allmänna utrymmena som kök, vardagsrum, toaletter och självfallet finns en bastu. Frukost, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika, middag och kvällssnacks ingår. Värdparet varierar kosten efter behov och önskemål, och det är inte omöjligt att efterrätt ingår efter både lunchen och middagen. Tyvärr är dom rätt selektiva med sina nattgäster, släktband brukar krävas så det är sällan dom tar in nya gäster. Man kan även få en liten systerdotter till nattgäst (observera att väckning då ingår kl 6.30 och godnattsaga krävs på kvällen)


Mitt rum, mysigt och ombonat. Men städning ingår inte som ni kanske ser....

Mat:
Restaurang Familjen står vanligtvis för alla måltider. Det finna allt från frukostbuffé med egenplockade bär och hemlagad pannkaka till mera speciella rätter som kotunga (ja, det är väldigt gott, smälter på tungan...) och vid förfrågan även kräftor. Även Restaurang SysterYster är ett rekommenderat ställe, passar bäst för lunch och fika. Inspiration till pyssel och inredning ingår (inspirationen hittar ni även här). Men, bokning eller inbjudan krävs till båda ställena. 
Om man ändå vill prova på övriga restauranger i Vasa kan jag rekommendera:
1h+k - bra råvaror, trevlig stämning och mycket god mat
Magokoro - är man sugen på sushi är detta det rätta (och enda) stället för dej!
Wazaca - mexikansk mat perfekt att avnjutas i vänners sällskap (hoppas jag, ska prova på det imorgon...)
Chili Lime - om man vill ha en fräsch lunchbuffé med asiatisk touch
Sweet Vasa - perfekt för fika med vännen. Älskar ställen som har det som standard att ha laktosfri mjölk i latten...
O'Malley's - om du vill ta en öl och umgås med trevligt folk. Rekommenderar ölen Bocks från ett lokalt ölbryggeri i Vasa.


  
Fika hos SysterYster och lunchbuffé på Chili Lime

 
Kräftskiva och efterrätt

Nöje:
- Matlagningskurs hos SysterYster. Tillsammans med den 3åriga kocken gör man kokosbollar
- Edvinstigen, spana på skulturer runt elljusspåret
- Hotell Familjen lånar ut instrument, bl.a. fiol, piano och gitarr. 
- Hotell Familjen lånar även ut hockeyspel, Sverige-Finland kampen fortsätter... 
- Musikalen som Närpes Skolmusikkår ordnar (hoppas jag, ska se den imorgon)
- shopping i metropolen Vasa, du hittar allt möjligt ekologiskt på Ekosoppi 
- Loppisrunda, väldigt smidigt system att privatpersoner hyr ett bord och prissätter sina varor. Sedan säljer butikspersonalen varorna och bokför vad som sålts. Varför har man inte detta system i Sverige? Kommer behöva rensa ut en del när vi flyttar tillbaka till Stockholm, men jag vill inte stå själv och sälja...
- Citymarket, spana på alla delikatesser man kan köpa som Fazer choklad, ost i alla former och normala chips (men det är kanske bara jag som ser det som ett nöje??) 
- träning vid Sports Club och Lady Line. Har du lika tur som jag råkar du få erbjudande om 1 veckas gratis träning. Tackar! 


 Hockey och instrument lånas ut

 På Ekosoppi hittas det mesta, nååågra olika sorter te bland annat...


Edvinstigen

 Sports Club, gigantiskt gym men som vanligt kör jag på fria vikter och en yoga matta...

 Citymarket, vad jag har saknat dom stora matbutikerna som har ALLT

Resultatet efter bakningskursen, mycket uppskattat av alla


Säsong:
Mars är ju kanske inte bästa säsongen att göra ett besök i Vasa. Vintern och våren har beslutsångest om vem som ska regera, så det är snö, sol och lite regn om vartannat. Och temperaturen är både under och över nollsträcket... Sommarbesök är såklart att rekommendera!


Kanske inte syns på bilden, men det snöar. Igen....

3 kommentarer:

  1. Haha! Kul att läsa om besöket och Vasa ur en sån här synvinkel :)! Man blir ju lite hemmablind. Håller med om att hotell Familjen är toppen! Hit får du också checka in när du vill igen som praktikant/gäst. Sen får du skriva ett Stockholmsinlägg också, så kanske vi blir inspirerade att komma dit :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, man glömmer ibland bort att man kan ju turista i sin egen stad också! Ni får väl skicka ut något hotellerbjudande som jag nappar på så kommer jag! Joo, ska börja återupptäcka stockholm igen nu, så kommer säkert ett inlägg om det också :)

      Radera
  2. Åh hilarious inlägg om Hotell Familjen, Restaurang Familjen och Restaurang SysterYster. Och bra reklam för Vasa ;)

    SvaraRadera