måndag 26 mars 2018

Amning ur lilla damens perspektiv

Om vi fortsätter med samma tema som förra inlägget, nämligen amning! (Har svårt att minnas att denna blogg en gång nästan enbart handlade om resor. Nu har den tydligen snöat in sej helt på barnrelaterade saker...)

Hur tror ni ett barn ser och upplever amningen? Så här tror jag min 6 månaders dotter upplever det: 

Dotter: "OMG, OMG, JAG SKA FÅ MAT. SKYNDA SKYNDA och HUGG!"
Jag: "Lugn lugn, så där ja, ingen panik..."
Dotter: "Nam nam nam" 
Jag: "Aaah"... och tar upp telefon för att kolla instagram
D: "Huh? Vad var det där? Måste spana in det!"
J: "Sorry beben, ska inte störa" och gömmer undan telefon
D: "Hmm, falsk alarm" och återgår till "nam nam nam"
D: "Huh? Vad var det där för ljud i köket? Måste spana" och försöker vrida nacken ur led för att kolla när pappa städar undan efter middagen. 
D: "Färdig spanat! Nam nam nam"
D: "Hmm, undrar förresten var maten min kommen ifrån. Måste inspektera. Och pilla lite" och efter det fortsätta äta. 
D: "Men mamma vänta lite nu, jag hade ju lärt mej ett nytt ljud! Titta vad jag kan göra: pruttljud med munnen så det flyger massa spott och mjölk!!! Titta, mamma, TITTA NU" 
J: "Jaa, oj vad du kan låta, men ät nu"
D: "Okej, nam nam nam"
D: "Förresten, jag kan ju ge ett ganska gällt skrik också, lyssna mamma LYSSNA!!"
J: "Mmm, okej, jag hör dej, ät nu..."
D: "Nam nam nam" 
D: "Men vänta, var är pappa?? Måste spana efter honom"
D: "Och vänta, var är mamma??"
D: "Okej, båda föräldrarna på plats, jag fortsätter äta, nam nam nam"
D: "VÄNTA, jag glömde, var är pappa?" 
J: "Suck, är du kanske inte så hungrig?"
D: "JOO, det är jag VISST! Nam nam nam..."
D: "Eller förresten, lyssna på det här skriket! Hör du mamma, hör du??"
J: "Okej, jag tror du är klar..."

Min lilla dotter håller på att upptäcka och undersöka omvärlden. Tydligen svårt att hålla fokuset då.....

1 kommentar: