tisdag 12 september 2017

Den smått bittra morgonlistan

Klockan är halv 6 och jag har varit vaken i typ en timme. Börjar bli lite småbitter på att inte kunna sova ordentligt nu. Börjar bli rätt färdig med att ha en gigantisk och tung mage också. För ca 5 dagar sedan tyckte jag det var mysigt att gå omkring och vara gravid. Not so much anymore. Nu är jag klar med det här tycker jag. 

Ironiskt nog heter veckans blogglista på Sevendays: Morgonlistan. Det blir två varianter på svaren, ett när jag jobbade och ett nu. 

Det bästa med morgnar är:
Då: Vardagsmornar var väl aldrig särskilt trevliga. Men en helgmorgon var ju fantastisk. Vakna när man ville och sitta i pyjamas i flera timmar med frukost och dator.   
Nu: Att natten äntligen är över, the night is dark and full of terror. Typ. Att vakna upp med jämna mellanrum för att man måste kissa eller har ont i höften och inte kan hitta en ny bekväm ställning och dessutom är genomsvettig är inte så kul. Då är det trevligare med morgon så att man får stiga upp. Men allt innan kl 6 är fortfarande natt och då är det inte okej att vakna och inte kunna somna om. 

Då stiger jag upp:
Då: för det mesta några minuter efter kl 6
Nu: Väldigt varierande. Vissa dagar halv 10 och vissa dagar strax efter 5.

Det här äter jag till frukost:
Då: åt alltid på jobbet, turkisk yogurth med bär och frön. På helgerna kunde det vara ägg, bacon, kesoplättar eller nått annat gott. 
Nu: varierar. Oftast lite yogurth, nån frukt, kanske ägg eller fröknäcke. 

Det första jag gör på morgonen:
Då: stänger av väckarklockan och går i duschen
Nu: kollar klockan och startar sedan datorn

Den perfekta morgonen ser ut så här:
Då: man vaknar och känner sej inte allt för trött och sedan lyckas man göra sej klar på under 45min. Ibland tog det upp till en timme. Fattar inte hur allt kunde ta sådan tid på morgonen. Alternativt att jag tränade innan jobbet, så skön start på dagen var ett Bodybalance pass som började 6.30. Man tog sej dit halvsovande, men efter passet var man som en ny människa. 
Nu: Jag vaknar inte förrän 8 tiden och har max vaknat två gånger under natten.

Så här länge tar det att göra mig klar för skola/jobb:
Då: 20min om jag lyckats försova mej, 45min i normala fall och 60min om det är en trög morgon.
Nu: hehe, inte längre det problemet

Mitt alarm på telefonen är:
Då: använder inte telefon, har en wake-up-lamp som börjar lysa en halv timme innan och sedan börjar ett vindspel klinga. Mycket mjuk och lugn start på morgonen. 
Nu: länge sedan jag hade ett alarm

Mitt bästa tips mot mogontrötthet:
Då: en sval dusch (kall är för brutalt)
Nu: kaffe

Har en känsla av att det blev en  salig blandning av verb i både presens och imperfekt. Men är för trött för att korrekturläsa och rätta. Inte ätit frukost ännu, för tidigt för det...  

Islatte in the making

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar