fredag 11 augusti 2017

Gravidstatus vecka 36

Nu har jag varit ledig i en hel vecka och jag njuter för fullt!! Tredje boken påbörjad, en ljudbok avklarad och lägenheten är nu skinande ren. Ska snart ta ett varv till i den och rensa lådor och skåp också, men det får vänta ett par dagar. 

Nu en liten status check-up om preggo-läget: 

Allmänna tillståndet: oförskämt bra faktiskt! Tror jag gnäller mindre nu än vad jag gjort under hela graviditeten. Kan ha nått att göra med ledigheten, jag blir ju en trevligare människa när jag är ledig...

Sömn: sämre, men ändå helt okej. Jag vaknar kanske 3-5ggr per natt av att jag måste vända mej eller upp på toa. Men ligger sällan vaken lång stund när jag vaknat. 

Krämpor: höfterna börjar ta rejält stryk nu av den extra tyngden (vågen visar +10,5kg nu). Alltså inte av att stå och gå, utan det är när jag ligger ner som det börjar göra ont. Jag kan bara sova på sidan nu och vi har för hård säng för att mina höfter ska gilla det. Ofta vaknar jag upp av smärtan och vänder sida för att vakna upp några timmar senare av samma orsak. Efter en hel natt värker det rejält, men brukar lätta under förmiddagen. En annan sak som känns på morgonen är händerna. Det känns som att jag har rejäl träningsvärk, gissar det är pga svullnad? Brukar bli lite bättre under dagen, men känner ändå av det hela tiden. Annars kryp-går jag fram, och ändå kan det behövas lite pauser för vila och för att sammandragningarna ska lugna sej.

Värden: Bra! Mitt hB-värde har aldrig varit högre faktiskt! Har alltid legat snäppet för lågt där, nu är det "bara" lågt! Jag testade aldrig järntabletter utan har bara kört blutsaft, och tydligen gjorde det sitt jobb! Sockervärdet ser bra ut och blodtrycket är okej (lite lågt som vanligt). Och "magmåttet" växer i stadig kurva uppåt, vad nu det måttet egentligen heter... 

Träningen: funkar fint ännu att träna ca 3 ggr i veckan, kanske blir nått mer nu när man har mera tid. Och det är ju inte som att det är ansträngande pass precis, blir knappt svettig... Längtar tills man kan köra på riktigt hårt igen! Det blir mest yoga blandat med styrketräning. Jag har gått en gravidyoga kurs och annars sker mesta träningen på Sats gym. Att träna hemma är inte riktigt min grej, tappar fokus efter ca 15 min... 

Mentalt: längtar till att få träffa henne, men inte riktigt redo för det ännu. Hon får gärna stanna kvar ett par veckor till, iaf så man hinner vila upp sej ordentligt innan det drar igång. Jag är inte rädd för förlossningen, det enda jag oroar mej för är att få komma in (att det ens ska vara ett issue) och komma fram i tid. Vi har precis köpt en online profylaxkurs, så ska börja träna på andning, avslappning och massage snart! Och jag behöver läsa på lite mera om den första tiden innan jag ska känna mej redo, vill faktiskt läsa på mera om det än om själva förlossningen.  

Boa'ndet: Nu ska vi börja fixa i lägenheten på allvar. Nu är det rent, så snart ska jag ta itu med att sy baby-nestet och inreda babyhörnan. Ett par tvättmaskiner med baby-stuff har redan tvättats, men det är några till som behövs göras. 

Det materiella: Idag inköptes amnings-bh och några babysockor. Så i klädväg börjar vi ha det mesta tror jag. Sängkläder och saker man kan köpa från apotek/mataffär är kvar ännu. Men alla dom stora inköpen börjar vara rätt klara, så det är mera att packa upp och ställa i ordning som gäller nu! 

Övrigt: Var inne i City idag och gjorde lite ärenden i väntan på lunch date. Huh, tror det var sista gången jag åkte in och traskade runt på stan. Framöver kommer nog längsta utflykterna att vara till Liljeholmens centrum, gymmet och kanske besök till några vänner. Annars är det lägenheten och balkongen som gäller. Att promenera runt tar på krafterna alltså, ett pass på gymmet är piece of cake jämfört med att gå ärenden på stan...  

Och det viktigaste, den lilla tjejen: Hon verkar må bra där inne. Nu känner man större skillnad då hon sover och är aktiv. Antingen rörs det knappt något eller så är det total rumba där inne. Ibland får man ett par karate sparkar i sidan som gör rejält ont. Och hon har hicka lite nu som då! Huvudet är neråt men inte fixerat ännu (om jag fattade det rätt...) Vi har ett arbetsnamn, men innan det fastställs måste vi först träffa henne. Man vet ju aldrig om det passar eller inte. Efternamnet är högst sannolikt bestämt (även om vi är gifta har vi fortfarande olika efternamn, mest pga lathet och för att vi inte orkat ta beslut hur göra) men mellannamn har vi inte alls funderat på. Mellannamn känns nästan svårast, och lite lite onödigt egentligen... Men det kanske faller på plats om några veckor! 

Jag är så nöjd att jag var och tog ordentliga bilder på magen i v.33. Kan ju säga att det inte har fotograferats så aktivt efter det heller...      

4 kommentarer:

  1. Hittade hit av en slump, kommer tillbaka!

    Vilken underbar tid ni har framför er nu (ok, kanske inte rosaskimrade dygnet runt men ändå 😉). Det är väldigt speciellt, särskilt första gången.

    SvaraRadera
  2. Ja, får hålla tummarna för att det är övervägande rosenskimrande tider iaf :)

    SvaraRadera
  3. Lite overkligt, men såå efterläntat att få bli moster! Tjejerna väntar otåligt på sin kusin också !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tycker gärna vi kan vänta lite längre!! Kommer säkert att ändra mej om några/någon vecka, men just nu trivs jag rätt bra med att vanka runt och vara gravid på semestern :)

      Radera