söndag 13 augusti 2017

Gratis är gott!

Det som är tråkigt med att vara finländare, men att bo i Sverige, är att man INTE får mammalådan (eller föräldralådan eller vad den nu kallas...) Jag har spanat på findit.fi om det är någon som säljer sin och funderade eventuellt lägga in en efterlysning på Facebook, men det blev aldrig av. I klädväg börjar vi ha det mesta (hoppas nästan vi får ett barn som inte växer i alldeles för snabb takt, annars kommer vi knappt att hinna använda alla bodyn vi har i storlek 56...) så därför lade jag ner projektet att jaga rätt på en mammalåda. Så trist att inte Sverige har något liknande! Istället får man nöja sej med massor av gratisreklam. Allt gratis är ju gott ändå!  


Bl.a. Libero och Babyproffsen delar ut en startbox till blivande föräldrar (så länge man blir medlem och såklart ska lockas att köpa ännu mera saker från dom). Igår var jag och hämtade ut dessa lådor, och man fick ändå en del bra grejer! 


 Lite lustigt att man fick ett presentkort på två månader från Viasat play, menar dom kanske det ska bli lite extra serietittande framöver?? Hittills har jag försökt hålla mej borta från TVn under dagen, känns som att när man öppnat den dörren så är den svår att stänga... 

Jag ska ännu hämta ut två paket från olika apotek, får se vad dom bjussar på! 



Annars är den stora tvättningen på gång! Syns det förresten att vi väntar en tjej? Nee, verkligen skämt! Men det har råkat bli rätt mycket rött och rosa, blev en full maskin bara med dom färgerna... Egentligen är jag inte så förtjust i rosa, det är bara vissa nyanser jag tycker är fint, men när man köpt klädpaket på blocket eller tradera så har det slunkit med en hel del rosa. Egentligen gillar jag varken babyrosa eller babyblått (eller alla färger som är pastelliga), kanske har man bara sett dom för mycket. Ska det vara färg får den hellre vara ordentligt stark. Rött tycker jag är väldigt fint på babykläder (och klargul, grönt och flesta nyanser av blått/turkost). Och självfallet grått, ni har ju sett hur min garderob ser ut i tidigare inlägg. Så vi har väldigt mycket andra färger på kläderna också än rosa/rött, och såklart mycket vitt och neutrala färger också. Det kommer nog bli en salig blandning av allt på denna lilla bebis. 


Och som jag sade, tror vi samlat på oss lite väl mycket kläder i små storlekar redan. Men det är ju svårt att hålla sej. Och, alltihop är köpt på blocket, tradera, loppisar eller gåvor från familjen. Det är egentligen bara denna body från Polarn och Pyret som vi har köpt från butik. Den första "åka hem" bodyn ville vi ha ny och den ville vi ha i den klassiska röd-vita randen, den är ju så fin! Har även lyckats hitta tillhörande leggings och pyjamas (och ett par till bodys) på andra-hands marknaden, så har en lite uppsättning nu med PoP plagg! Men även om vi har rejält med kläder (och andra saker) har totala summan blivit förvånansvärt liten i och med att allt i princip är andra-hand. Vagn, bärsjal och sele och sittgunga har vi också hittat via blocket eller säljgrupper. 


Och på tal om köpa saker. Jag har ju sagt att jag är en dålig shoppare. NU har jag äntligen fått tummen ur och köpt ett ordentligt mobilskal!! Jag (okej, min man) köpte min telefon via blocket (såklart) och fick då med ett skal. Skalet var inte riktigt min stil, svart/vitt ormskinn var inte någon höjdare. Ändå har jag inte kommit mej för att köpa ett nytt. Tills i fredags. Äntligen tog jag mej i kragen när jag för en gångs skull var ute på stan och köpte ett helt vanligt mobilskal! Ungefär ett år efter att jag köpte telefon. Så långsam shoppare är jag!!  


2 kommentarer:

  1. TV-kanaler med textade serier/filmer räddade många av våra nätter med Äldsta. Om man måste gå/stå ett antal timmar med ett barn som överröstar allt TV-prat så är det bra att helt enkelt kunna slå av ljudet och bara läsa texten. Så helt ute och cyklar är de nog inte ;) Sen önskar jag ingen sådana nätter... eller dagar, phu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nee, syftet och behovet kan jag verkligen tänka mej (antar tyvärr dom nätterna är svåra att undvika....) Men det känns lite, jag vet inte, som att locka in trötta föräldrar in i ett abonnemang man annars kanske inte hade tänkt köpa. "Stjäla godis från barn" är fel uttryck, men lite "lömskt" att sälja till personer med sömnbrist om du förstår vad jag menar ;) Eller väldigt smart marknadsföring till en specifik målgrupp, hur man väljer att se på det :P

      Radera