tisdag 25 juli 2017

Veckans blogglista på Sevendays: Mode & stil

Dags för en lista igen! Jag hakar på Sevendays blogglista (älskar när man får förslag på inlägg), och temat för denna vecka är "Mode & stil". Detta ämne är ju ändå väldigt passande eftersom jag jobbar inom modebranschen, även om jag väääldigt sällan bloggar om just mode & stil...

Så, vi börjar: 

Mitt intresse för mode är:
Varierat. Det beror på hur man ser på det. Jag gillar att läsa modetidningar (okej, hela två styckna, svenska Elle och Damernas Värld), jobbar som sagt inom modebranschen och ibland råkar jag till och med surfa in på en modeblogg. Men är rätt ointresserad av trender och mode på det sättet, alltså vad som gäller "denna säsong". Mitt stora intresse är kläder, hur de är uppbyggda och hantverket bakom plaggen. Och även om något är tillverkat i fabrik så är det ändå mycket teknisk kunskap, mänskliga händer och massa tid som ligger bakom varje plagg. 

Oh yeah, syns det att jag jobbar med mode? Kan "skylla" min inte-så-fashionabla-stil på att jag är mönsterkonstruktör och inte designer... Och att det typ var snöstorm där ute och jag gick till jobbet.  

Så här beskriver jag min stil: 
Rätt enkel med små variationer. Jag klär mej väldigt mycket efter humör och behov (dvs vilken sinnesstämning jag är i eller är i behov av), så ena dagen kan det vara jeans, t-shirt och Adidasjacka och andra dagen klackar och klänning. Och under vintern kan min stil till 87% beskrivas som olika varianter av ljusgråa stickade kashmir- eller ulltröjor. När vädret blir varmare byts dom ut till olika varianter av oversized randiga skjortor. 



 Inte jätte varierande färger i min garderob

Jag köper mina kläder: 
Lättaste frågan. Jag shoppar för det mesta i butik, har börjat handla lite på online men blivit rätt många felköp. Och 80% är mina kläder är från COS, & Other stores och H&M. Typ alla under- och badkläder är från Lindex. Väskor handlas på COS eller H&M. Och nästan alla mina skor är från Vagabond. Och några från Nike och Coverse också. Under min tid i Shanghai blev det rätt mycket plagg uppsytt också. Saknar verkligen tyfmarknaden

Min favoritdesigner: 
Måste säga att jag inte riktigt har någon. Plus, den personen som är designansiktet utåt för ett företag är ju sällan personen som faktiskt designar själva plaggen, om man får vara lite cynisk... Jag gillar olika företag för deras stil och värderingar, tex. gör Filippa K väldigt snygga plagg och älskar deras arbete med hållbarhet och vad dom gör för att bryta det vanliga konsumtionsruliansen. Och någon gång i livet vill jag äga en Burberry trenchcoat. 

Stil är viktigt eftersom:
Man kan sända väldigt mycket signaler med sin klädsel och stil, vare sej man vill eller inte. Så ja, det kan vara värt att lägga en extra tanke eller två på sina inköp. Och även om jag inte har någon "speciell" stil så är det väldigt viktigt vilka kläder jag har på mej under dagen, är jag inte bekväm med det jag har går jag runt hela dagen och är obekväm. Kläderna man har på sej ska man inte behöva tänka på under dagen, annars gör dom inte sitt jobb. 

Det här saknar jag i garderoben: 
Massor. Och inget egentligen. Men om man ska skriva en liten lista i denna lista:
- dom perfekta jeansen. 32 år och jakten fortsätter ännu
- den perfekta t-shirten i vitt, svart, grått och några ränder
- ett par Vans och något par vita speakers
- ett par stickade byxor i kashmir. H&M hade ett par för något år sedan, och är fortfarande bitter över att jag inte köpte dom
- kostymbyxa i joggersmodell
- en somrig trenchcoat i något material med tungt fall, typ tencel
- träningsbyxor som inte är tights
- som jag nämnde tidigare, en Burberry trenchcoat. Gärna en svart
- en helt vanlig och klassisk sweatshirt i bra kvalité och raglanärm, ljus eller mörkgrå
Men om jag ska vara riktigt krass, så det jag verkligen saknar i min garderob just nu är några uppsättningar amningsbehåar och amningstoppar. Jag har en fashionabel tid framför mej. 

Har så det räcker redan. Egentligen. Men alltid kan man ju hitta på något mer som behövs. 

Jag lägger så här mycket på kläder i månaden:  
Jag har en föreställning om att det är extremt lite. Det är väldigt sällan jag shoppar, tycker det är såå tråkigt. Men senaste tid har det ändå blivit en del, mest från H&M eller Tradera, så inga dyra inköp alltså. Med en växande mage har klädbehovet ändrats en del, speciellt på byxfronten. Men i snitt skulle jag säga max en 500-lapp i månaden. Max. Och kr alltså, inte euro...

Mitt favoritplagg: 
Hmm, måste nästan säga min blåa Adidas-jacka jag fick när jag var ca 10-11 år (ljuva 90-talet när man köpte 7 storlekar för stora plagg, lite kort i ärmarna är den men annars bra. Och materialet ser fortfarande riktigt bra ut, det är bra kvalité det!!) Det är inte så ofta jag använder den hemma, men på varenda resa kommer den med och jag skulle bli riktigt väldigt otroligt ledsen om jag skulle tappa bort den. På plats nr 2 är min gråa kashmir tröja från H&M i stl L som jag myser omkring med här hemma. Den används troligtvis ca 300 av årets 365 dagar. Börjar få x antal små bruna fläckar av choklad. 



Misslyckad semesterbild, men min 90-tals Adidasjacka hamnade lite lägligt i fokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar